Tre tips för att bli en mer framgångsrik personlig tränare

Tre saker du som träningsproffs bör slipa på för att vässa ditt game och bli mer konkurrenskraftig framöver.
Skapa ett tydligt ID
Arbeta på ditt personliga varumärke och kommunicera detta konsekvent via dina digitala kanaler. Många är otydliga i vilken profil de har och postar allt möjligt i sina kanaler (eller postar knappt någonting). Fokusera på ett fåtal saker som du vill förknippas med och stick to the plan. Det tar tid att bygga ett varumärke, men är i slutändan värt mödan. Gör dig själv till den självklara ”experten” inom specifika områden i ditt personliga nätverk. Ingen vill ha ”vilken tränare som helst”, man vill ha någon som verkligen kan hjälpa till att lösa specifika problem och utmaningar.
Vad är du grym på? Vilka kan du hjälpa? Vilka gillar du att arbeta med?
Digitalisera ditt erbjudande
Kan du digitalisera delar (eller alla) dina tjänster så är det hög tid att se över detta. Klienterna kommer allt mer efterfråga digitala tjänster (träning, kost, coachning mm). I och med att digitalisera dig själv kan du potentiellt hjälpa fler och nå människor som rent fysiskt befinner sig på annan plats. Står du helt utan digitala erbjudanden så riskerar du att tappa konkurrenskraft.
Diversifiera
Sprid riskerna (och öka möjligheterna). Är det något som coronapandemin har visat så är det att det är väldigt riskabelt att enbart ”stå på ett ben”. Av många olika orsaker. Vilka andra tjänster kan du utveckla och erbjuda marknaden? Föreläsningar, workshops/utbildningar, coachning, massage? Punkten ovan, kring digitalisering, bör definitivt finnas med i din affärsutvecklingsplan för 2021.
Dröm stort. Börja smått. Starta nu.